Ara
  • Yazarın fotoğrafıNazlı Seçkin

Anlaşmalı Boşanma Nedir?

Anlaşmalı Boşanma

Taraflar evliliğin yürümediğinde hem fikir olup boşanma kararı aldıklarında izlemeleri gereken yol anlaşmalı boşanma davası açmaktır. Anlaşmalı boşanma davası ile birlikte taraflar süreci çok daha hızlı şekilde, maddi ve manevi daha az kayıplarla atlatabileceklerdir.

Anlaşmalı Boşanma Davasının Kabul Edilmesi İçin Gerekli Şartlar Nelerdir?

1. Öncelikle; anlaşmalı boşanma davası açabilmek için evlilik en az 1 yıl sürmüş olmalıdır.

2. Eşlerin birlikte dava açmaları veya bir eşin açtığı anlaşmalı boşanma davasının diğer eş tarafından kabul edilmesi gerekir.

3. Eşler arasında aşağıdaki hususları barındıracak bir protokol hazırlanarak dava açılırken veya ilk duruşmaya kadar mahkemeye sunulması gerekir.

Bu protokolde:

- Çocukların velayetinin kimde kalacağı ve diğer eşin çocukla ne şekilde görüş sağlayacağı (kişisel ilişki) , çocuklara ödenecek nafaka (iştirak nafakası) varsa miktarı,

- Eşe ödenecek nafaka (yoksulluk nafakası) varsa miktarı,

- Ortak malların paylaşımı ve mal teslim tarihleri,

- Maddi-manevi tazminat talep ediliyorsa miktarları ve ödeme tarihleri belirtilmelidir.

- Taraflar arasında anlaşma sağlanan başkaca hususlar varsa (Örneğin kredi borcunu ödeme anlaşması, kira ve aidat ödeme anlaşması gibi) bunlar da protokole yazılır.

- Boşanmanın mali sonuçları ve çocukların durumu hususunda yapılan düzenleme kanuna aykırı içerik taşımamalıdır ve koşula bağlanmamalıdır.

- Protokolde belirtilen hususlar uygulanabilir olmalıdır.

Yukarıda sayılan maddeleri içerecek şekilde yapılan protokol ile anlaşmalı boşanma davası açılır. Hakim tarafları çağırıp boşanma protokolündeki imzanın kendilerine ait olup olmadığını, halen aynı koşullar ile boşanmak isteyip istemediklerini sorar. Taraflar boşanmak istediklerine dair beyanda bulunduktan sonra mahkemece boşanmaya karar verilir. Yukarıda sayılan maddelere ek olarak nafakanın artışı, mal paylaşımı, tazminatın ve mal paylaşımı ödemelerinin ödeme zamanı ve şekilleri gibi hususlarda ihtiyari olarak maddelerle düzenlenebilir.

Taraflardan biri duruşmaya gelmezse veya gelip de anlaşmalı boşanma istemediğini beyan ederse veya taraflar arasında daha önceki şartlarda anlaşmazlık çıkarsa davaya çekişmeli boşanma davası olarak devam edilir.

Devam eden bir çekişmeli boşanma davasında, evlilik 1 yıldan fazla sürmüş ise taraflar bir protokol hazırlayarak da anlaşmalı boşanmaya karar verilmesini isteyebilirler. Yukarıda şartları kapsayan bir protokol ile çekişmeli boşanma davası da anlaşmalı boşanma davası olarak bitirilebilir. Hazırlanan protokol dosyaya sunulacak ve izleyen ilk duruşmada taraflar duruşma salonunda hazır bulunacaklardır. Anlaşmalı boşanma davasında mutlaka tarafların hazır bulunmaları gerekmektedir. Taraf vekili avukatlar anlaşmalı boşanma davasını vekil olarak bitiremezler.

Anlaşmalı boşanma kararı verildikten sonra, bu kararı temyiz etmekte genelde hukuki yarar yoktur. Mahkemece tarafların talepleri gibi karar verilmiştir. Dolayısıyla gerekçeli karar tebliğ alındıktan sonra taraflar temyizden feragat ederek kararın keşinleştirmesi yapılarak süreç sonlandırılır.

Commenting has been turned off.